Sporvidder som har vært benyttet rundt om i verden.
NB! Oversikten er ikke fullstendig. Vi er takknemlige for tilføyelser og rettelser.

380 mm England Romney, Hythe and Dymchurch: miniatyrjernbane med persontrafikk.
457 mm England Verksbane i Crewe (1 fot 5 tommer, engelsk mål).
500 mm Hele verden Militær- og industribaner.
520 mm Sverige Sandvikens Järnverk.
600 mm Sverige, Wales, Namibia, hele verden "Decauville"-spor. Militær- og industribaner. I Wales bl. a. The Ffestiniog Railway. I Namibia ombygget til 1067 mm etter 2. verdenskrig.
610 mm India, hele verden Vanlig smalspor, også industribaner.
650 mm Marokko  
686 mm Eng. samvelde Tilsvarer 2 fot 3 tommer (engelsk mål).
693 mm Sverige Kvarnsvedens Pappersbruk
700 mm Hele verden Militær- og industribaner.
750 mm Tidl. Sovjetunion, Argentina, hele verden Vanlig smalspor, også industri- og gruvebaner. I Argentina den lange Rio Turbio-gruvebanen med tungtransport.
760 mm Bosnia, Østerrike, India, Cuba "Bosnisk" spor. Mye benyttet i det tidligere Østerriksk-Ungarske rike.
762 mm India, Sør-Afrika, Cuba I Sør-Afrika ombygget til 1067 mm.
785 mm Polen, Østeuropa Div. småbaner
791 mm Danmark Faxe Jernbane
800 mm Sveits, Sverige I Sveits Wengernalpbahn og andre.
802 mm Sverige Bredsjö-Degerfors og andre.
838 mm Eng. samvelde Tilsvarer 2 fot 9 tommer (engelsk mål)
880 mm Norge Industribane på Sundland Torvstrøfabrikk.
891 mm Sverige Tilsvarer tre fot (svensk mål).
900 mm Hele verden Industribaner.
914 mm New Zealand, Isle of Man, USA, Cuba, hele verden Tilsvarer tre fot (engelsk mål). I USA bl. a. D&RGW
915 mm Peru  
950 mm Eritrea, Italia "Standard" smalspor i Italia (som Eritrea en gang tilhørte).
991 mm Eng. samvelde Tilsvarer 3 fot 3 tommer (engelsk mål).
1000 mm Sveits, India, Afrika, Vietnam Mye brukt smalspor. Forekommer over hele verden. (Tilsvarer 3 fot 3 3/8 tomme (engelsk mål).
1050 mm Tyrkia, Syria, Libanon, Jordan, Saudi Arabia Bl.a. Mekka-banen, ødelagt av Lawrence of Arabia sør for Amman, Jordan
1055 mm Franske kolonier  
1065 mm Sør-Afrika De sørafrikanske jernbanene (Spoornet) har begynt å bruke 1065 mm som standard istedenfor 1067 etter 1990.
1067 mm Sør-Afrika, Japan, Norge, New Zealand, Indonesia, Austr. (Queensland and W. Australia) "Kapp-spor"
1093 mm Sverige Köping-Uttersberg Järnväg. Industribanen Surahammar-Lisjö.
1099 mm Sverige  
1100 mm Belgia Jernbanen Antwerpen - Ghent til 1896, så ombygget til normalspor.
1101 mm Sverige Fryckstad Clara Elfs Jernväg, tilsv. 3 fot 8 1/2 tomme (svensk mål).
1106 mm Østerrike Hestejernbanen Budweis (i dag Ceske Budejovice i Tsjekkia) - Linz (200 km lang). Ombygget til normalspor.
1188 mm Sverige Tilsvarer 4 fot (svensk mål)
1219 mm Sverige Tilsvarer 4 fot (engelsk mål).
1422 mm England Den sporvidde George Stephenson startet ut med: 4 fot 8 tommer. Ble raskt endret til 1435 mm - 4 fot 8 1/2 tomme (engelsk mål).
1431 mm Sverige Stockholms tunnelbana ble bygget med denne sporvidden. Senere forlengelser og ombygginger er gjort med standard sporvidde.
1432 mm Europa, Japan Det viste seg at normal sporvidde ble litt "romslig" på baner for høye hastigheter. Derfor har man knepet av 3 mm.
1435 mm Hele verden m/unntak "Normal" sporvidde. 4 fot 8 1/2 tomme (engelsk).
1440 mm Belgia, Frankrike Ombygget til normalspor
1473 mm USA Camden & Amboy, NJ & Ohio, begge ombygget til normalspor.
1524 mm Tidl. Sovjetunion, Kina, Finland, USA, Polen I USA standard i sydstatene til 1886. Den første transkontinentale banen i USA (Union Pacific/ Western Pacific) skulle vært bygget med denne sporvidden, men det ble omgjort før byggingen startet. I Polen ombygget til normalspor i 1918.
1600 mm Irland, Australia (South Austr., Victoria) Bayern "Irsk" sporvidde. I Bayern (Tyskland) ombygget til normalspor før 1870.
1672 mm Spania Senere utspikret til 1676 mm.
1676 mm Spania, India, Canada, Portugal I Canada (og linje til Portland, Maine, USA) til 1870, så ombygget til normalspor. Tilsvarer 5 fot 6 tommer (engelsk).
1814 mm Russland, USA I Russland omb. til 1524 mm. I USA (New York til St. Louis, Erie m.fl.) 1865 - 1871, ombygget til normalspor.
1829 mm USA  
1940 mm Nederland Ombygget til normalspor.
2000 mm Tyskland Planlagt av Hitlers "Tredje Rike" under andre verdenskrig som en superbane med toetasjes lok og vogner, først mellom Berlin og München. Ble aldri påbegynt.
2134 mm England Great Western Railway (eller "God's Wonderful Railway", som den også ble kalt!) Ombygget til normalspor først i 1892.
2440 mm Oregon Skogdriftsbaner (logging railroads) i 1880-årene.

Anm:
I Australia startet jernbanebyggingen på tre steder omtrent samtidig. Ingeniørene kom fra England, Skottland og Irland.
Engelskmannen begynte pussig nok å bygge smalspor (1067 mm).
Skotten bygget normalspor. Irlenderen bygget irsk spor (1600 mm).
Først i 1970-årene ble det mulig å kjøre tversover landet fra kyst til kyst uten å måtte bytte tog 3 ganger!