380 mm | England | Romney, Hythe and Dymchurch: miniatyrjernbane med persontrafikk. |
457 mm | England | Verksbane i Crewe (1 fot 5 tommer, engelsk mål). |
500 mm | Hele verden | Militær- og industribaner. |
520 mm | Sverige | Sandvikens Järnverk. |
600 mm | Sverige, Wales, Namibia, hele verden | "Decauville"-spor. Militær- og industribaner. I Wales bl. a. The Ffestiniog Railway. I Namibia ombygget til 1067 mm etter 2. verdenskrig. |
610 mm | India, hele verden | Vanlig smalspor, også industribaner. |
650 mm | Marokko | |
686 mm | Eng. samvelde | Tilsvarer 2 fot 3 tommer (engelsk mål). |
693 mm | Sverige | Kvarnsvedens Pappersbruk |
700 mm | Hele verden | Militær- og industribaner. |
750 mm | Tidl. Sovjetunion, Argentina, hele verden | Vanlig smalspor, også industri- og gruvebaner. I Argentina den lange Rio Turbio-gruvebanen med tungtransport. |
760 mm | Bosnia, Østerrike, India, Cuba | "Bosnisk" spor. Mye benyttet i det tidligere Østerriksk-Ungarske rike. |
762 mm | India, Sør-Afrika, Cuba | I Sør-Afrika ombygget til 1067 mm. |
785 mm | Polen, Østeuropa | Div. småbaner |
791 mm | Danmark | Faxe Jernbane |
800 mm | Sveits, Sverige | I Sveits Wengernalpbahn og andre. |
802 mm | Sverige | Bredsjö-Degerfors og andre. |
838 mm | Eng. samvelde | Tilsvarer 2 fot 9 tommer (engelsk mål) |
880 mm | Norge | Industribane på Sundland Torvstrøfabrikk. |
891 mm | Sverige | Tilsvarer tre fot (svensk mål). |
900 mm | Hele verden | Industribaner. |
914 mm | New Zealand, Isle of Man, USA, Cuba, hele verden | Tilsvarer tre fot (engelsk mål). I USA bl. a. D&RGW |
915 mm | Peru | |
950 mm | Eritrea, Italia | "Standard" smalspor i Italia (som Eritrea en gang tilhørte). |
991 mm | Eng. samvelde | Tilsvarer 3 fot 3 tommer (engelsk mål). |
1000 mm | Sveits, India, Afrika, Vietnam | Mye brukt smalspor. Forekommer over hele verden. (Tilsvarer 3 fot 3 3/8 tomme (engelsk mål). |
1050 mm | Tyrkia, Syria, Libanon, Jordan, Saudi Arabia | Bl.a. Mekka-banen, ødelagt av Lawrence of Arabia sør for Amman, Jordan |
1055 mm | Franske kolonier | |
1065 mm | Sør-Afrika | De sørafrikanske jernbanene (Spoornet) har begynt å bruke 1065 mm som standard istedenfor 1067 etter 1990. |
1067 mm | Sør-Afrika, Japan, Norge, New Zealand, Indonesia, Austr. (Queensland and W. Australia) | "Kapp-spor" |
1093 mm | Sverige | Köping-Uttersberg Järnväg. Industribanen Surahammar-Lisjö. |
1099 mm | Sverige | |
1100 mm | Belgia | Jernbanen Antwerpen - Ghent til 1896, så ombygget til normalspor. |
1101 mm | Sverige | Fryckstad Clara Elfs Jernväg, tilsv. 3 fot 8 1/2 tomme (svensk mål). |
1106 mm | Østerrike | Hestejernbanen Budweis (i dag Ceske Budejovice i Tsjekkia) - Linz (200 km lang). Ombygget til normalspor. |
1188 mm | Sverige | Tilsvarer 4 fot (svensk mål) |
1219 mm | Sverige | Tilsvarer 4 fot (engelsk mål). |
1422 mm | England | Den sporvidde George Stephenson startet ut med: 4 fot 8 tommer. Ble raskt endret til 1435 mm - 4 fot 8 1/2 tomme (engelsk mål). |
1431 mm | Sverige | Stockholms tunnelbana ble bygget med denne sporvidden. Senere forlengelser og ombygginger er gjort med standard sporvidde. |
1432 mm | Europa, Japan | Det viste seg at normal sporvidde ble litt "romslig" på baner for høye hastigheter. Derfor har man knepet av 3 mm. |
1435 mm | Hele verden m/unntak | "Normal" sporvidde. 4 fot 8 1/2 tomme (engelsk). |
1440 mm | Belgia, Frankrike | Ombygget til normalspor |
1473 mm | USA | Camden & Amboy, NJ & Ohio, begge ombygget til normalspor. |
1524 mm | Tidl. Sovjetunion, Kina, Finland, USA, Polen | I USA standard i sydstatene til 1886. Den første transkontinentale banen i USA (Union Pacific/ Western Pacific) skulle vært bygget med denne sporvidden, men det ble omgjort før byggingen startet. I Polen ombygget til normalspor i 1918. |
1600 mm | Irland, Australia (South Austr., Victoria) Bayern | "Irsk" sporvidde. I Bayern (Tyskland) ombygget til normalspor før 1870. |
1672 mm | Spania | Senere utspikret til 1676 mm. |
1676 mm | Spania, India, Canada, Portugal | I Canada (og linje til Portland, Maine, USA) til 1870, så ombygget til normalspor. Tilsvarer 5 fot 6 tommer (engelsk). |
1814 mm | Russland, USA | I Russland omb. til 1524 mm. I USA (New York til St. Louis, Erie m.fl.) 1865 - 1871, ombygget til normalspor. |
1829 mm | USA | |
1940 mm | Nederland | Ombygget til normalspor. |
2000 mm | Tyskland | Planlagt av Hitlers "Tredje Rike" under andre verdenskrig som en superbane med toetasjes lok og vogner, først mellom Berlin og München. Ble aldri påbegynt. |
2134 mm | England | Great Western Railway (eller "God's Wonderful Railway", som den også ble kalt!) Ombygget til normalspor først i 1892. |
2440 mm | Oregon | Skogdriftsbaner (logging railroads) i 1880-årene. |