Sporvidder som har vært benyttet rundt om i verden.
NB! Oversikten er ikke fullstendig. Vi er takknemlige for tilføyelser og rettelser.
| 380 mm |
England |
Romney, Hythe and Dymchurch: miniatyrjernbane med persontrafikk. |
| 457 mm |
England |
Verksbane i Crewe (1 fot 5 tommer, engelsk mål). |
| 500 mm |
Hele verden |
Militær- og industribaner. |
| 520 mm |
Sverige |
Sandvikens Järnverk. |
| 600 mm |
Sverige, Wales, Namibia, hele verden |
"Decauville"-spor. Militær- og industribaner. I Wales bl. a. The Ffestiniog Railway. I Namibia ombygget til 1067 mm etter 2. verdenskrig. |
| 610 mm |
India, hele verden |
Vanlig smalspor, også industribaner. |
| 650 mm |
Marokko |
|
| 686 mm |
Eng. samvelde |
Tilsvarer 2 fot 3 tommer (engelsk mål). |
| 693 mm |
Sverige |
Kvarnsvedens Pappersbruk |
| 700 mm |
Hele verden |
Militær- og industribaner. |
| 750 mm |
Tidl. Sovjetunion, Argentina, hele verden |
Vanlig smalspor, også industri- og gruvebaner. I Argentina den lange Rio Turbio-gruvebanen med tungtransport. |
| 760 mm |
Bosnia, Østerrike, India, Cuba |
"Bosnisk" spor. Mye benyttet i det tidligere Østerriksk-Ungarske rike. |
| 762 mm |
India, Sør-Afrika, Cuba |
I Sør-Afrika ombygget til 1067 mm. |
| 785 mm |
Polen, Østeuropa |
Div. småbaner |
| 791 mm |
Danmark |
Faxe Jernbane |
| 800 mm |
Sveits, Sverige |
I Sveits Wengernalpbahn og andre. |
| 802 mm |
Sverige |
Bredsjö-Degerfors og andre. |
| 838 mm |
Eng. samvelde |
Tilsvarer 2 fot 9 tommer (engelsk mål) |
| 880 mm |
Norge |
Industribane på Sundland Torvstrøfabrikk. |
| 891 mm |
Sverige |
Tilsvarer tre fot (svensk mål). |
| 900 mm |
Hele verden |
Industribaner. |
| 914 mm |
New Zealand, Isle of Man, USA, Cuba, hele verden |
Tilsvarer tre fot (engelsk mål). I USA bl. a. D&RGW |
| 915 mm |
Peru |
|
| 950 mm |
Eritrea, Italia |
"Standard" smalspor i Italia (som Eritrea en gang tilhørte). |
| 991 mm |
Eng. samvelde |
Tilsvarer 3 fot 3 tommer (engelsk mål). |
| 1000 mm |
Sveits, India, Afrika, Vietnam |
Mye brukt smalspor. Forekommer over hele verden. (Tilsvarer 3 fot 3 3/8 tomme (engelsk mål). |
| 1050 mm |
Tyrkia, Syria, Libanon, Jordan, Saudi Arabia |
Bl.a. Mekka-banen, ødelagt av Lawrence of Arabia sør for Amman, Jordan |
| 1055 mm |
Franske kolonier |
|
| 1065 mm |
Sør-Afrika |
De sørafrikanske jernbanene (Spoornet) har begynt å bruke 1065 mm som standard istedenfor 1067 etter 1990. |
| 1067 mm |
Sør-Afrika, Japan, Norge, New Zealand, Indonesia, Austr. (Queensland and W. Australia) |
"Kapp-spor" |
| 1093 mm |
Sverige |
Köping-Uttersberg Järnväg. Industribanen Surahammar-Lisjö. |
| 1099 mm |
Sverige |
|
| 1100 mm |
Belgia |
Jernbanen Antwerpen - Ghent til 1896, så ombygget til normalspor. |
| 1101 mm |
Sverige |
Fryckstad Clara Elfs Jernväg, tilsv. 3 fot 8 1/2 tomme (svensk mål). |
| 1106 mm |
Østerrike |
Hestejernbanen Budweis (i dag Ceske Budejovice i Tsjekkia) - Linz (200 km lang). Ombygget til normalspor. |
| 1188 mm |
Sverige |
Tilsvarer 4 fot (svensk mål) |
| 1219 mm |
Sverige |
Tilsvarer 4 fot (engelsk mål). |
| 1422 mm |
England |
Den sporvidde George Stephenson startet ut med: 4 fot 8 tommer. Ble raskt endret til 1435 mm - 4 fot 8 1/2 tomme (engelsk mål). |
| 1431 mm |
Sverige |
Stockholms tunnelbana ble bygget med denne sporvidden. Senere forlengelser og ombygginger er gjort med standard sporvidde. |
| 1432 mm |
Europa, Japan |
Det viste seg at normal sporvidde ble litt "romslig" på baner for høye hastigheter. Derfor har man knepet av 3 mm. |
| 1435 mm |
Hele verden m/unntak |
"Normal" sporvidde. 4 fot 8 1/2 tomme (engelsk). |
| 1440 mm |
Belgia, Frankrike |
Ombygget til normalspor |
| 1473 mm |
USA |
Camden & Amboy, NJ & Ohio, begge ombygget til normalspor. |
| 1524 mm |
Tidl. Sovjetunion, Kina, Finland, USA, Polen |
I USA standard i sydstatene til 1886. Den første transkontinentale banen i USA (Union Pacific/ Western Pacific) skulle vært bygget med denne sporvidden, men det ble omgjort før byggingen startet. I Polen ombygget til normalspor i 1918. |
| 1600 mm |
Irland, Australia (South Austr., Victoria) Bayern |
"Irsk" sporvidde. I Bayern (Tyskland) ombygget til normalspor før 1870. |
| 1672 mm |
Spania |
Senere utspikret til 1676 mm. |
| 1676 mm |
Spania, India, Canada, Portugal |
I Canada (og linje til Portland, Maine, USA) til 1870, så ombygget til normalspor. Tilsvarer 5 fot 6 tommer (engelsk). |
| 1814 mm |
Russland, USA |
I Russland omb. til 1524 mm. I USA (New York til St. Louis, Erie m.fl.) 1865 - 1871, ombygget til normalspor. |
| 1829 mm |
USA |
|
| 1940 mm |
Nederland |
Ombygget til normalspor. |
| 2000 mm |
Tyskland |
Planlagt av Hitlers "Tredje Rike" under andre verdenskrig som en superbane med toetasjes lok og vogner, først mellom Berlin og München. Ble aldri påbegynt. |
| 2134 mm |
England |
Great Western Railway (eller "God's Wonderful Railway", som den også ble kalt!) Ombygget til normalspor først i 1892. |
| 2440 mm |
Oregon |
Skogdriftsbaner (logging railroads) i 1880-årene. |